Two Week Challenge - results.

Ok så igår var sista dagen för mitt experiment! Hur har det gått? Jag tänkte köra mina resultat i frågeformulärform. För att... det är lättast så!
Hur ser tröjan ut nu jämfört med när den var ny?
Bilden ovan förklarar nog det mesta. Efter 14 dagars wear and tear och 3 maskintvättar har den blivit totalt vriden, missfärgad, tappat formen, en del sömmar har lossat och den visar redan tendenser till att bli noppig. Dessutom går den inte att stryka ut. Detta förbryllar mig nog mest.
Hur var det att bära samma plagg varje dag?
Till en början kändes det som en ren lättnad! Bara att trä på sig på morgonen och kombinera med vad jag kände för. Att alltid ha en bas färdig var skönt! Tröjan har dock en speciell passform och sitter ganska löst, vilket begränsade något. Efter ett tag började jag tröttna och kände att tröjan snarare blev ett tråkigt tvång, speciellt när den började se ut som skit. Hade tröjan varit av god kvalité så hade det nog varit bra mycket lättare att bära den varje dag.
Värd priset?
Låt oss räkna. Jag tröttnade helt på tröjan och dess kvalité efter nio dagar. Efter nio dagar var den alltså inte längre så pass att jag ville använda den mer och skulle ha slängt den i "oanvändbar-högen". Tröjan kostade 99kr eller, kan man säga, 11kr per dag. Hade jag istället köpt en liknande tröja i bättre kvalité för sådär 250 kronor, som kanske hade hållit 3 månaders dagligt användande, så hade jag tjänat enormt på det i längden. Ni förstår vad jag menar.
Syftet?
Så vad vill jag få ut av det här? Jag vill bevisa, kanske mer för mig själv än för alla andra, hur långt den här slit-och-släng-mentaliteten gått. Snabba och billiga lösningar är inte det bästa i alla lägen och vi belastar bara vår egen ekonomi och miljön genom att köpa kläder av ren skitkvalité. När det gäller baskläder, kommer i alla fall jag att satsa på hög kvalité istället för vansinnig kvantitet.
Vad händer nu med tröjan?
Det är nu det roliga börjar, tre ord: Fram med saxen!
It's remake-time.

Kommentarer
Postat av: ISA

Sjukt bra experiment, skriv till blogg.se och säg att de ska ta upp det på framsidan (vet inte om man kan göra så men man kan ju iaf tipsa om bloggar så) DO IT!

2011-09-15 @ 11:13:48
URL: http://isablogg.devote.se
Postat av: Bunny

Svar: Usch jag gillar inte att klippa mig, hahaha!



Hm. Jag skulle vilja gå dit, men jag skäms så mycket för hur det blev där i våras. Jag mådde ganska dåligt då och det blev inte alls som jag tänkt mig, inte ens där hos Erikshjälpen :(

Jobbar du på tisdag? Kanske kikar förbi då... :)

2011-09-15 @ 21:16:42
URL: http://bunnydrugz.blogg.se/
Postat av: Clara

sv: tack:D

2011-09-15 @ 22:40:36
URL: http://ckklara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0