DIY Remake {Tutorial} Dress into Skirt

Hittade en (får man säga skitful?) ganska ostylish klänning. Mönstret gillar jag däremot och jag tänkte att den kunde göra sig snygg som kjol!
 
 
 Mät hur lång kjol du vill ha och lägg på 2-3 cm för resår. Klipp!
 
 
Typ såhär. Mer likt en kjol. Jag klippte även bort den fula underkanten, men är klänningen redan snyggt fållad så behåller du den, såklart.
 
 
Mät bredden på ditt resårband och nåla överkanten av din kjol (lägg på en halv cm, ungefär!)
 
 
Sy! Jag använde raksöm med lite trådspänning samt töjde lite i tyget medans jag sydde, eftersom tyget var rejält stretchigt. Lämna en bit öppen för att kunna trä resåren!
 
 
Mät nu hur lång resåren ska vara. Förslagsvis mäter du din midja där du vill att kjolen ska sitta. Lägg på någon cm.
 
Trä resårbandet i resårkanten du precis sytt. Jag brukar använda mig av pincett och en vanlig hårklämma när jag trär resår.
 
 
När du fått in resåren ordentligt, sy ihop ändarna. Använd sicksack-söm och i flera rader, så det håller.
Justera resåren inne i kjolen och sy igen hålet du använde för att trä i resåren.
 
 
 
All done! Skitenkelt. Välj gärna en klänning i stretchmaterial som inte fransar så spar du dig besväret med omsorgsfull kantning etc ;).

Kommentarer
Postat av: Stephanie

OMG! Va i hela friden var det bruna lurv uppe vid bröstet? När jag ser något sådant så brukar jag roa mig med vem som har burit den och när. Väldigt väldigt snygg kjol!

Svar: HAHA eller hur! Helt fruktansvärd. Tack! Kul att man kan göra något snyggt ur något så fult ;D
Pyrola

2013-02-17 @ 22:49:15
URL: http://Dreamsaboutjanedoe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0